קערת ליל סדר הסבר בשפות שונות עברית אנגלית צרפתית רוסית
שולחן ליל הסדר
לשולחן ליל הסדר מאפיינים אחדים, שאינם נמצאים על שולחן האוכל בימים רגילים:
קערת ליל הסדר, שעליה מאכלים מיוחדים הבאים לידי ביטוי במהלך קריאת ההגדה ועל צלחת ברכות הסדר ישנם המאכלים הבאים : זרוע, ביצה, מרור, חרוסת, כרפס וחזרת. מתחת לקערת ברכות הסדר מונחות שלוש מצות, המכוסות במפית או נרתיק מיוחד. אחת המצות תשמש בחלקה כאפיקומן. מי-מלח או חומץ, המשמשים לטבילתו של הכרפס. יין לקיום מצוות ארבע כוסות שיש לשתותן במהלך ליל הסדר.
סדר ליל הסדר – כולל צלחת קערת ליל הסדר
קדש (כוס ראשונה)
ההגדה פותחת בקידוש היום לפסח ושותים את הכוס הראשונה מארבע הכוסות. כל המשתתפים בסדר אוחזים בידיהם את הכוס המלאה ביין, ועורך הסדר מברך שלוש ברכות: ברכת בורא פרי הגפן, ברכת קידוש היום וברכת שהחיינו. בסיום הקידוש מתיישבים המסובים ושותים בהסבה לצד שמאל.
ורחץ
לפני אכילת הכרפס נוטלים ידיים כיוון שהכרפס נטבל במי מלח. אין מדובר בנטילת ידיים שלפני הסעודה - זו תהיה ב"רחצה". המנהג הנפוץ הוא שנוטלים ידיים ולא מברכים ברכת "על נטילת ידיים".
כרפס
הכרפס הוא ירק הנכלל בקערת ליל הסדר, ומוטבל ונאכל בליל הסדר. "כרפס" הוא השם העברי לסלרי. על פי דין התלמוד ניתן לאכול כל ירק שהוא ויש נוהגים לאכול במקומו תפוח אדמה מבושל, צנון או כל ירק אחר. המנהג הנפוץ הוא לטבול את ה"כרפס" בחומץ או במי מלח, ומנהג נפוץ פחות הוא לטובלו בחרוסת. לוקחים חתיכה קטנה של ירק, פחות מ"כזית" ומברכים את ברכת "בורא פרי האדמה" ואוכלים. בברכה מכוונים גם על אכילת המרור בהמשך.
יחץ
בוצעים את המצה האמצעית מבין שלוש המצות לשניים. מחצית אחת מחביאים לשימוש כאפיקומן שייאכל בסיום הארוחה, ואת המחצית השנייה מציגים למשתתפי הסדר בשלב זה ולאחר מכן מוזגים את כוס היין השנייה.
מגיד
המגיד, החלק בליל הסדר בו מספרים (מגידים) את סיפור יציאת מצרים, הוא ליבו של הערב, והטקסטים הנאמרים בו מהווים את יסודותיה של ההגדה. עיקרו של סדר הפסח הוא סיפורו של סיפור יציאת מצרים כאירוע מכונן של האומה הישראלית - וכן כסמל ליציאתם של היהודים לגולה ולשעבוד עתידי, ואחר כך לחירותה העתידית של האומה ובניין מחודש של בית המקדש.
פרקי הלל
בסיום המגיד אומרים את תחילת ההלל - מזמורים - ספר תהלים, פרק קי"ג פרק קי"ד (בצאת ישראל), ומסיימים בברכת "אשר גאלנו".
כוס שנייה
לאחר סיום סיפור יציאת מצרים שותים את כוס היין השנייה.
מוציא מצה
מוציאים שלוש מצות: העליונה והתחתונה שלימות, והאמצעית פרוסה, ומברכים עליהם שתי ברכות. ברכה ראשונה: "בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ", וברכה שנייה על המצווה של אכילת מצה: "בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל אֲכִילַת מַצָּה". אוחזים את שתי המצות ובוצעים משתיהן, ואוכלים כמחצית מהמצה האמצעית בהסיבה על צד שמאל.
מרור
המרור - ירקות מרים (לרוב חסה) - נאכל לזכר השיעבוד. מטבילים את המרור בחרוסת, מברכים: "בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל אֲכִילַת מָרוֹר" ואוכלים ממנו כזית בלא הסבה.
כורך
אוכלים שוב מרור כשהוא כרוך במצה, כזכר למנהגו של הלל הזקן בזמן בית המקדש לכרוך את המצה עם המרור ועם קורבן הפסח. כיום, רוב המצות הן קשות, והכריכה נעשית בכמעין כריך, כאשר המרור מונח בין שני שברי מצה.
שולחן עורך
עורכים את השולחן לאכילת ארוחת החג. יש נוהגים לפתוח את הארוחה באכילת ביצה טבולה במי מלח.
צפון
בסיום הסעודה, אוכלים מצה, זכר לקורבן הפסח שהיה נאכל בסוף הסעודה, ולאחריו אסור היה לאכול דבר. כך גם לאחר אכילת מצה זו, אין לאכול דבר. המצה הנאכלת היא המחצית השנייה של המצה האמצעית אשר נחצתה ביחץ, ואוכלים בהסבה. לאחר אכילת האפיקומן מברכים את ברכת המזון.
ברך
בתום הסעודה, מוזגים את כוס היין השלישית ומברכים את ברכת המזון ובה מודים על המזון ועל הארץ המובטחת, על חג הפסח, ועל ירושלים, ועל הטובות הכלליות אשר גמלנו.
כוס שלישית
בסיום הברכה שותים כוס יין שלישית.
הלל וברכת השיר
המסובים ממשיכים מהמקום בו הפסיקו לפני הסעודה. מוזגים את הכוס הרביעית ומסיימים את קריאת מזמורי תהילים.
הלל
ההלל עשוי מזמורי תהילים המודים לאל על הישועה של עם ישראל.
ברכת השיר
ברכת השיר לאחר שגומרים ההלל נועדה לחתום את המזמורים שנאמרים בתפילה.
לאחר ההלל וברכת השיר שותים את הכוס הרביעית.
נרצה
סיום הסדר בשירה ובפיוטים, ותקווה לעשות את הסדר בירושלים בשנה הבאה, יחד עם ההכרזה "לשנה הבאה בירושלים".הדף מקורו בוויקיפדיה בכתובת ליל סדר https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%9C_%D7%94%D7%A1%D7%93%D7%A8
קערת ברכות ליל סדר באנגלית
Passover Seder
Table set for the Passover Seder
Kadeish קדש - recital of Kiddush blessing and drinking of the first cup of wine
Urchatz ורחץ - the washing of the hands
Karpas כרפס - dipping of the karpas in salt water
Yachatz יחץ - breaking the middle matzo; the larger piece becomes the afikoman
Maggid מגיד - retelling the Passover story, including the recital of "the four questions" and drinking of the second cup of wine
Rachtzah רחצה - second washing of the hands
Motzi מוציא, Matzo מצה - blessing before eating matzo
Maror מרור - eating of the maror
Koreich כורך - eating of a sandwich made of matzo and maror
Shulchan oreich שלחן עורך. "set table" – the serving of the holiday meal
Tzafun צפון - eating of the afikoman
Bareich ברך - blessing after the meal and drinking of the third cup of wine
Hallel הלל - recital of the Hallel, traditionally recited on festivals; drinking of the fourth cup of wine
Nirtzah נירצה - say "Next Year in Jerusalem!"
While many Jewish holidays revolve around the synagogue, the Seder is conducted in the family home. The Seder is integral to Jewish faith and identity: as explained in the Haggadah, if not for divine intervention and the Exodus, the Jewish people would still be slaves in Egypt. Therefore, the Seder is an occasion for praise and thanksgiving and for re-dedication to the idea of liberation. Furthermore, the words and rituals of the Seder are a primary vehicle for the transmission of the Jewish faith from grandparent to child, and from one generation to the next. Attending a Seder and eating matza on Passover is a widespread custom in the Jewish community, even among those who are not religiously observant.
Each participant receives a copy of the Haggadah, which is often a traditional version: an ancient text that contains the complete Seder service. Men and women are equally obliged and eligible to participate in the Seder. In many homes, each participant at the Seder table will recite at least critical parts of the Haggadah in the original Hebrew and Aramaic.
Order of the Seder
The order and procedures of the Seder are stated and printed in the text of the Passover Haggadah, a copy of which is in front of all participants.
Kaddesh (קדש). Urchatz (ורחץ). Karpas (כרפס). Yachatz (יחץ). Maggid (מגיד). Rochtzah (רחצה). Motzi Matzah (מוציא מצה). Maror (מרור). Korech (כורך). Shulchan Orech (שלחן עורך). Tzafun (צפון). Barech (ברך). Hallel (הלל). Nirtzah (נרצה).
Kadeish (blessings and the first cup of wine)
Kadeish קדש is Hebrew Imperative for Kiddush. It should be recited as soon as the synagogue services are over but not before nightfall. This Kiddush is similar to that which is recited on all of the Three Pilgrimage Festivals, but also refers to matzot and the exodus from Egypt.
Urchatz (wash hands)
Technically, according to Jewish law, whenever one partakes of fruits or vegetables dipped in liquid while remaining wet, one must wash one's hands if the fruit or vegetable remains wet. However, at other times of the year, one has either already washed their hands before eating bread, or dry the fruit or vegetable, in which case one need not wash their hands before eating the fruit or vegetable.
According to most traditions, no blessing is recited at this point in the Seder, unlike the blessing recited over the washing of the hands before eating bread.
Karpas (appetizer)
Each participant dips a vegetable into either salt water or charoset.
Yachatz (breaking of the middle matzah)
Three matzot are stacked on the seder table; at this stage, the middle matzah of the three is broken in half. The larger piece is hidden, to be used later as the afikoman, the "dessert" after the meal. The smaller piece is returned to its place between the other two matzot.
Magid (relating the Exodus)
The story of Passover, and the change from slavery to freedom is told. At this point in the Seder, Moroccan Jews have a custom of raising the Seder plate over the heads of all those present while chanting "Bivhilu yatzanu mimitzrayim, halahma anya b'nei horin" (In haste we went out of Egypt [with our] bread of affliction, [now we are] free people).
Rohtzah (washing of hands)
The ritual hand-washing is repeated, this time with all customs including a blessing.
Motzi (blessings over the Matzah)
Two blessings are recited.
First one recites the standard blessing before eating bread, which includes the words "who brings forth" (motzi in Hebrew).
Matzah
Then one recites the blessing regarding the commandment to eat Matzah.
An olive-size piece (some say two) is then eaten while reclining to the left.
Maror (bitter herbs)
The blessing for the eating of the maror (bitter herbs) is recited and then it is to be eaten.
Korech (sandwich)
The maror (bitter herb) is placed between two small pieces of matzo, similarly to how the contents of a sandwich are placed between two slices of bread, and eaten.
Shulchan Orech (the meal)
A Seder table setting
The festive meal is eaten. Traditionally it begins with a hard boiled egg dipped in salt water, referencing the charred egg on the Seder plate.
Tzafun (eating of the afikoman)
The afikoman, which was hidden earlier in the Seder, is traditionally the last morsel of food eaten by participants in the Seder.
Each participant receives an olive-sized portion of matzo to be eaten as afikoman.
הדף מקורו בוויקיפדיה בכתובת Passover Seder https://en.wikipedia.org/wiki/Passover_Seder
קערת ברכות ליל סדר צרפתית
Bol du Seder de la Pâque Bol de la Bénédiction de la Pâque Assiette de la Bénédiction de la Pâque
Elementos
Maguid o Hagadá: el relato de la salida del pueblo de Israel de Egipto
Gafen: vino
Kidushim: 4 copas de vino (4 brindis).
Keará o Plato del Séder: una bandeja con 6 alimentos-simbólicos.
Afikoman
Urjatz: lavados de manos
Shulján Orej: el banquete en sí
Birkat Hamazón (Bendición final)
Kadesh, recita el Kidush (brindis)
Urjatz, lávate las manos
Karpás, comer apio
Iajatz, dividir la Matzá
Maguid, relato de la historia de Pésaj
Rojtzá, lavado de manos
Matzá, presentar pan ázimo o sin leudar
Motzí, comer la matzá.
Maror, comer hierba amarga
Korej, comer hierba amarga con matzá
Shulján Orej, preparación de la mesa
Tsafún, come el aficomán
Barej, decir el Bircat ha Mazón
Halel, recita las alabanzas del Halel
Nirtzá, todo ha sido aceptado
Keará
La Keará (Bandeja Pascual) es un plato que contiene 6 alimentos-simbólicos.
Beitzá
Beitzá: es un huevo marrón, ante la imposibilidad de hacer en el Templo un tipo de sacrificio llamado jaguigá. Simbólicamente, representa la dureza del corazón del Faraón.
Zeroá
Zeroa: es un pedazo de carne asada como el primer alimento, en recuerdo del sacrificio de Pésaj (que también se asaba). Muchos acostumbraron colocar una pata de pollo, es decir un "brazo", para recordar que Dios nos saco de Egipto con brazo tendido.
Maror
Maror: son las hierbas amargas (principalmente la lechuga romana) o el rábano picante. La maror simboliza la amarga esclavitud en Egipto. La hoja de lechuga romana, se utiliza junto con los matzos para hacer un sándwich llamado korech.
Jaroset
Jaroset: es una mezcla dulce de manzanas picadas, nueces picadas, miel, canela y un poquito de vino rosado (para dar color). Esta mezcla marrón y pastosa, simboliza el barro que los antepasados usaron para construir los ladrillos en la Tierra de Egipto (Eretz Mitzrayim).
Karpás
Karpás: es apio (puede ser perejil, papa), símbolo de vida. luego es sumergida en agua salada, un símbolo de lágrimas, y se come para que se recuerde que la vida de nuestros antepasados fue "sumergida" en lágrimas.
Jazeret
Jazeret: es la raíz del rábano picante (Armoracia rusticana). A veces se tritura y se mezcla con remolacha (Beta vulgaris) para formar una pasta llamada Jrein.
El Séder
Consiste de un banquete familiar (aunque también puede ser organizado por escuelas, sinagogas o centros comunitarios —que pueden están abiertos al público en general—). La mesa debe estar cubierta con un mantel blanco (o forrada con papel blanco), se coloca la mejor vajilla, y copas de vino para todos. Tradicionalmente se deja una silla de más vacía "para el profeta Elías" quien se espera aparezca con el noticia del mesías.
Kadesh
El Séder se inicia con el Kadesh o Kidush, la primera copa (de cuatro) proclama de bendición a Dios Creador. Ante la primera de las cuatro copas de vino de la mesa se dice: "Baruj atá Adonai, elojeinu melej haolam, bore peri hagafen" (Bendito eres tú Señor, nuestro Dios, rey del universo, creador del fruto de la vid).
Las cuatro copas celebran los cuatro verbos utilizados en el mensaje de Dios a Moisés: los sacaré (de la opresión egipcia), los salvaré (de su trabajo), los redimiré (con brazo tendido), los tomaré (para Mí como pueblo y seré para ustedes D'os) en Éxodo (o Shemot) 6:6-7.
Urjatz
Se efectúan la primera ablución de manos de la noche (sin bendición).
Karpas
Cada participante de la Cena toma las verduras bañadas en agua salada mientras ora diciendo: "...boré pri haadamá" (que significa "...Creador de la fruta de la tierra"). Recordando así que la vida de esclavos "sumergida" en lágrimas.
Yajatz
Se toma el matzá central de entre las tres y se parten a la mitad. Se envuelve la mitad mayor en una servilleta especial que se convierte así en el afikomán (que se ingiere después del banquete, antes de la bendición de agradecimiento por los alimentos - el Bircat Hamazón, para que perdure en la boca el sabor de la matzá, cuya ingestión constituye el precepto más importante de la noche).
Maguid
Se relata la historia de la salida del pueblo de Israel de Egipto, mientras los padres responden a la pregunta de los niños, la primera es: "¿Ma nishtaná halaila hazé micol haleilot?" (¿Por qué esta noche es diferente de todas las otras noches?).
Este es el pan de aflicción que nuestros antepasados comieron en la tierra de Egipto. Quienquiera tenga hambre, que venga y coma; quienquiera esté en necesidad, que venga y celebre el Seder de Pesaj. Este año [estamos] aquí; el año venidero en la Tierra de Israel. Este año [somos] esclavos, el año venidero [seremos] gente libre.
הדף מקורו בוויקיפדיה בכתובת Séder de Pésaj
https://es.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9der_de_P%C3%A9saj
קערת ברכות ליל סדר רוסית
Принадлежности седера
Каждый участник седера должен иметь экземпляр Пасхальной Агады, бокал для вина и тарелку. Перед седером, как и при наступлении любого другого праздника, принято зажигать свечи.
Чаша для пасхального седера Чаша для пасхального благословения Тарелка для благословения на пасху
Список блюд седера
Маца - в количестве не менее 3 лепёшек, необходимых для произнесения благословения; существуют различные мнения, какое минимальное количество мацы должен съесть каждый из участников седера.
Зроа - небольшой кусочек жареного мяса с костью внутри (например, куриное крылышко или горлышко), служащее напоминанием о пасхальной жертве. Есть его в течение седера не принято.
Бейца - крутое яйцо. Оно символизирует праздничное жертвоприношение, которое было принято приносить в Иерусалиме в праздники. В отличие от зроа, яйца едят во время праздничной трапезы. У сефардов есть обычай окрашивать яйца при варке с помощью луковой шелухи или кофейных зёрен.
Марор - «горькая трава» (хрен, кресс-салат; конкретный вид определяется местной традицией). Вкушение марора предписано Торой, он символизирует горечь египетского рабства.
Хазерет - та же «горькая трава» с листьями салата для ритуала «корех», см. ниже.
Харосет - сладкая смесь из натёртых фруктов и молотых орехов, рецепт его приготовления различается в зависимости от местного обычая. Название в буквальном смысле означает глину и напоминает «о глиняном сырье, использовавшемся для изготовления кирпичей на строительных работах в египетском рабстве»
Карпас - любая огородная зелень (петрушка, варёный картофель, репчатый лук, сельдерей, редька), «трава, растущая под ногами» — символизирует бесправное положение евреев в египетском рабстве.
Вино или виноградный сок - в количестве, достаточном для того, чтобы каждый участник мог выпить 4 бокала. Этот обычай упомянут уже в Мишне и имеет множество объяснений.
Подсоленная вода - символизирующая слёзы рабства.
Одним из этапов седера является праздничная трапеза, в ходе которой едят яйца, мясо, рыбу и любые другие блюда и напитки, разрешённые пасхальным кашрутом.
На иврите:
קדש. ורחץ. כרפס. יחץ. מגיד. רחצה. מוציא מצה. מרור. כורך. שלחן עורך. צפון. ברך. הלל. נרצה
Порядок проведения седера представляет собой сочетание обрядов обычной праздничной трапезы и специфических пасхальных ритуалов:
Кадеш - освящение праздника над бокалом вина. Пьют первый бокал.
Урхац - первое омовение рук (перед овощной закуской).
Карпас - вкушение овощной закуски. Первое обмакивание (карпаса в солёную воду).
Яхац - преломление средней мацы. Отделяют кусок мацы («афикоман»), который в дальнейшем послужит десертом, завершит трапезу.
Магид - рассказ об исходе из египетского рабства. В завершение пьют второй бокал вина.
Рахца - второе омовение рук (перед едой хлеба).
Моци - благословение на хлеб.
Маца - благословение на вкушение мацы.
Марор - вкушение горечи. Второе обмакивание марора в харосет.
Корех - вкушение питы из мацы и марора (по обычаю Ближнего Востока основное блюдо заворачивают в хлеб).
Шульхан-орех («накрытый стол») - праздничная трапеза.
Цафун - вкушение афикомана (который был отложен раньше на этапе «яхац»).
Берах - благословение после еды. Пьют третий бокал вина.
Халель - чтение хвалебных псалмов. В завершение пьют четвёртый бокал вина.
Нирца - завершение седера.
הדף מקורו בוויקיפדיה בכתובת Седер Песах
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D0%B4%D0%B5%D1%80_%D0%9F%D0%B5%D1%81%D0%B0%D1%85
הטקסט מוגש בכפוף ל-cc-by-sa
